Rasvhapete tasakaalutuse (põletikulise seisundi) ohud ja lahendused

Updated: Feb 2, 2021

Põletikuline seisund kehas

Norras asuv meditsiinilabor Vitas AS on analüüsinud üle 500 000 rasvhapete testi ning tulemused on ehmatavad. 95% inimeste analüüsid näitavad kehas olevat põletikulist seisundit.


​Põletikulist seisundit põhjustab rasvhapete oomega 6 ning oomega 3 tasakaalutus. Oomega 6 rashvhappe eesmärk on tekitada kehas põletikulist seisundit halbade bakterite rünnaku korral. Oomega 3 eesmärk on põletikulise seisundi vähendamine. Kui oomega 3 on organismis liiga vähe, siis ei suuda ta põletikulist seisundit kontrolli all hoida.​

Teadlaste soovitus oomega 6 ja oomega 3 vahekorrale on 3:1. Keskmine testitud inimeste tulemus on 20:1 ja kõrgem. Suur murekoht on laste tasakaalutus, mis on üldjuhul 20+:1.


Mis tingib tasakaalutuse?

Lühidalt võib öelda, et vale elustiil. Vale toitumine, vähene liikumine ning kiirest elutempost tulenev stress.​

Tänapäevane toidusedel on üleküllastunud oomega 6 rasvhapetest. Sööme palju toitu, mis on toiteainete vaesed, suhkrurikkad, milles on palju tühje kaloreid ning vähe tervislikke rasvu.


​Toidulaualt puudub peaaegu täielikult kala, drastiliselt on vähenenud polüfenoolide rikaste toitainete tarbimine. Kui kala on toidulaula siiski esindatud, on see tihti pärit kasvandusest, mis tähendab, et oomega 3 rashvhappeid on seal väga vähesel määral.


Miks on põletikuline seisund halb?

Põletikuline seisund muudab raku membraanid kõvaks ja jäigaks. Selle tulemusena väheneb rakkude talitlusvõime- toitained pääsevad vaevaliselt sisse ning jääkained pääsevad vaevaliselt välja.

Raku normaalse talitluse jaoks peab oomega 6 ja oomega 3 suhe olema 3:1. See tagab raku membraanide pehmuse ja elastuse, mille tulemusena pääsevad toitained kergesti sisse ning jääkained pääsevad välja.

Kuna rakud ei saa tasakaalutuse korral kätte piisavalt toitaineid, siis on halvened ajutalitus, juuste ja küünte tervis, südametalitlus, naha elastsus, siseelundite töö, liigeste ja lihaste töö jne. ​


Kokkuvõtvalt tekitab põletikuline seisund hea pinnase väga erinevate (elustiili) haiguste tekkeks. Enamuse elustiili haiguste puhul tarbitakse tagajärgede likivdeerimiseks farmakoloogilisi ravimeid, selle asemel, et uurida juurpõhjusi elustiili haiguste tekkele.


Mis on lahendus?

Anti-inflammatory foods
.pdf
Download PDF • 528KB
  • Tarbi lisaks (kvaliteetseid!) põletikulist seisundit vähendavaid toidulisandeid (oomega 3, mineraalid ja mikrotoitained, beetaglükaanid). Ühe parimatest ning tegelikult ka tulemust andvatest oomega 3 õlidest (Balance Oil+) leiad siit.

  • Vaata kriitilise pilguga üle enda igapäevane füüsiline aktiivus, ka pool tundi jalutamist päevas on alustuseks väga hea.

  • Lõpeta suitsetamine või vähemalt mine esialgu üle e- sigarettidele.

  • Pööra tähelepanu oma vaimsele seisundile, stress ning depressioon on väga head kasvupinnased põletikule.

  • Juhul, kui oled ülekaaluline, proovi kaalust alla võtta. Hea uudis on, et ülaltoodud punktide juurutamise kaasmõjuna ülejuhul langeb ka kaal.

Testi ennast uuesti 120 päeva pärast. 120 päeva on tsükkel, mil vererakude ennast uuenevad.


Mida annab rasvhapete tasakaal?

EFSA (Europan Food Safety Authoroty) kinnitusel tagab oomega 6 ja oomega 3 tasakaal:

  • ​normaalse ajutalitluse

  • normaalse südametalitluse

  • normaalse immuunsüsteemi talitluse

  • normaalse nägemise ja hambad

  • normaalse luude struktuuri

  • normaalse vererõhu

  • normaalse lihasetalitluse

  • madalama/ väiksema vere kolesterooli taseme

  • rakkude kaitse oküdatiivse stressi eest

  • normaalse rakujagunemise

  • vere normaalse triglütseriidide taseme

  • loote ja rinnaga toidetava imiku normaalse aju ja silmade arengu

​Oomega-6- ja oomega-3-rasvhapete tervisliku vahekorra saavutamine on esimene samm isikliku heaolu, hea füüsilise vormi ja tervisliku elu suunas.​







12 views